n° 72-73

 

SUR L'ÉCONOMIE POLITIQUE DE LA RÉGLEMENTATION

Jean-Jacques Laffont

Les théoriciens ont au cours de la dernière décennie mis au point les fondements d'une réglementation normative optimale. Se fondant sur l'exemple de la tarification d'une voie de communication, l'article montre qu'il faut aller plus loin et rechercher un arbitrage entre deux maux : l'inefficacité économique et l'arbitraire politique. Les modes tarifaires sophistiqués imaginés par la théorie laissent en effet plus de liberté au politique de les détourner au profit de ses intérêts propres ou de ceux du groupe qui le soutient. C'est un arbitrage identique qui est à prendre en compte pour fixer les règles constitutionnelles gouvernant la réglementation et les privatisations.

 

ON THE POLITICAL ECONOMICS 0F REGULATION

Jean-Jacques Laffont

During the past decade theoreticians have laid the foundations of optimum normative regulation. Taking as an example the pricing of a communication channel, the article shows the need to go even further and to choose the lesser of two evils: economic inefficiency or political arbitrariness. In theory, sophisticated modes of pricing grant considerable latitude to policy makers to divert them in their own interests or in those of the group supporting them. Exactly the same type of choice has to be made in establishing constitutional rules governing regulation and privatization.

 

DÊREGLEMENTATION DES SERVICES PUBLICS : PROBLÈMES DE TRANSITION ET SOLUTIONS

Alfred E. Kahn

Dans le processus de libéralisation des secteurs de biens publics, la persistance de structures tarifaires déformées, les obligations de service public et certains coûts historiques pénalisants induisent des biais dans la concurrence naissante. Cet article passe en revue les solutions apportées à ces problèmes outre-Atlantique, notamment au travers du rééquilibrage des tarifs des entreprises de service public, accompagné de la détermination du niveau adéquat des charges d'accès imposées aux concurrents. Comme guide à l'action réglementaire nécessaire dans la période de transition que nous vivons aujourd'hui, l'auteur énonce les conditions permettant d'assurer un principe de parité concurrentielle entre les anciennes et les nouvelles entreprises du secteur, afin que chacune puisse faire valoir ses atouts réels dans la compétition.

 

DEREGULATION 0F PUBLIC SERVICES : TRANSITORY PROBLEMS AND SOLUTIONS

Alfred E. Kahn

In the deregulation of areas of the public sector, the persistence of deformed price structures, public service obligations and certain disadvantageous historical costs result in a bias in nascent competition. This article reviews the solutions to such problems in the US, primarily through price readjustments in public sector firms, together with the determination of adequate access charges imposed on competitors. As a guide to regulatory action needed in the period of transition in which we live, the author states the conditions which would ensure a principle of competitive parity between old and new firms in the sector. Each player could thereby fully exploit its real assets in a competitive environment.

 

AU-DELA DE LA LIBÉRALISATION : LA FIN IMMINENTE DU TRANSPORT POUR TIERS

Eli M. Noam

Cet article soutient que l'institution du transport pour tiers, qui historiquement est à la base du mode de distribution des télécommunications, ne survivra pas. L'article étudie tout d'abord la signification du transport pour tiers et la manière avec laquelle il est apparu. Puis il analyse les pressions présentes et à venir exercées sur le système du transport pour tiers. Enfin, il s'interroge sur ce que pourrait être un futur sans transport pour tiers et quel en serait l'impact sur la libre circulation de l'information.

 

BEYOND DEREGULATION : THE IMMINENT END 0F COMMON CARRIERS

Eli M. Noam

This article argues that the institution of the common carrier, which historically is the basis of telecommunications distribution, will not survive. First, it analyses the meaning of common carrier and the way in which it appeared. It then considers current and future pressures on the common carrier system. Finally, it reflects on a future without the common carrier and the likely impact of this on the free circulation of information.

 

DE LA TÉLÉCOMMUNICATION A LA DISTRIBUTION DE TRAFIC

Laurent Gille

Les télécommunications connaissent depuis quinze ans des mutations importantes sur le plan technologique comme sur les plans économique et réglementaire. Notamment, l'élargissement de la gamme des services offerts et la multiplication et l'interconnexion des réseaux produisent une dissociation de plus en plus forte entre les abonnés d'un réseau et les trafics que celui-ci véhicule ; le réseau est de moins en moins un monde clos qui relie des abonnés dont il « produit » le trafic ; les réseaux, notamment les réseaux de télédistribution, les réseaux mobiles et de transmission de données, écoulent des trafics qui ne sont plus générés uniquement par leurs abonnés. L'économie des réseaux devient alors très proche de l'économie de la distribution : à l'introduction massive d'une intelligence du service qui s'apparente par de nombreux aspects à l'intelligence de la distribution, et qui caractérise de plus en plus la valeur ajoutée du secteur, correspond une mutation de la valeur financière de l'activité.

 

FROM TELECOMMUNICATION TO TRAFFIC DISTRIBUTION

Laurent Gille

Telecommunications have undergone profound technological, economic and regulatory change over the past fifteen years. In particular, the widening range of services offered and the proliferation and interconnection of networks result in increasing dissociation between subscribers and traffic on a network. The network is less and less a closed sphere linking subscribers whose traffic it "produces". Networks, and specifically teledistribution, mobile, and data transmission networks, carry traffic which is no longer generated by their subscribers alone. The network economy is thus becoming increasingly similar to the distribution economy. The massive introduction of an intelligent service resembling, in various respects, intelligent distribution and increasingly characteristic of the added value of the sector corresponds to a mutation in the financial value of the activity.

 

CONCENTRATION ET POUVOIR DE MARCHE :
LA TÉLEVISION PAR CÂBLE AUX ETATS-UNIS ENTRE 1984 ET 1992

Jérôme Perani

Cet article s'intéresse au marché de la télévision par câble aux Etats-Unis pendant la période de déréglementation s inscrivant entre les deux Cable Act de 1984 et 1992. Il propose une évaluation parallèle de la structure du secteur et de sa performance en termes de mesure de la concentration horizontale et du pouvoir de marché des câblo-opérateurs. Les indicateurs utilisés montrent que la concentration et le pouvoir de marché se sont accrus au cours de la période. D'une part, la concentration absolue s'approche lentement mais sûrement du seuil critique des autorités antitrust, l'intensité oligopolistique s'est renforcée pour faire émerger un oligopole à quatre membres dominé par TCI et Time Warner ; d'autre part, le pouvoir de marché déjà élevé en 1984 a atteint des niveaux très élevés avant la reréglementation de 1992.

 

MARKET STRENGTH AND CONCENTRATION :
CABLE TV IN THE USA BETWEEN 1984 AND 1992

Jérôme Perani

This article considers the cable TV market in the US during the period of deregulation between the two Cable Acts of 1984 and 1992. It proposes a parallel evaluation of the structure of the sector and of its performance in terms of the horizontal concentration and market strength of cable operators. The indicators used show that market strength and concentration increased during the period under consideration. On the one hand, absolute concentration slowly but surely drew closer to the antitrust authorities' critical threshold, while the oligopolistic tendency intensified and a four-member oligopoly dominated by TCI and Time Warner emerged. On the other hand, market strength, already considerable in 1984, reached new heights by the time re-regulation was implemented in 1992.

 

QUELQUES ENSEIGNEMENTS DE LA THÉORIE DES JEUX POUR DES TÉLÉCOMMUNICATIONS

Etienne Turpin

La théorie des jeux trouve un de ses principaux champs d'application dans l'économie de la concurrence imparfaite. L'article rassemble les principaux enseignements de cette théorie, en particulier dans les domaines de la lutte pour le premier coup et des origines de la coopération. Ces analyses sont ensuite appliquées aux formes de la concurrence dans le secteur des télécommunications ainsi qu'au choix stratégique entre autoroutes de l'information et désendettement.

 

LESSONS FOR TELECOMMUNICATIONS FROM GAME THEORY

Etienne Turpin

One of the main fields of application of game theory is the economics of imperfect competition. This article reviews the main lessons learned from this theory, particularly with respect to the struggle for the first turn and the origins of co-operation. These analyses are then applied to forms of competition in the telecommunications sector, as well as to strategic choices between information highways and debt reduction.

 

LES RELATIONS VERTICALES : LE CAS DES RELATIONS ENTRE LES OPÉRATEURS DE TÉLÉCOMMUNICATIONS ET LEURS FOURNISSEURS

Laurent Benzoni

L'organisation des relations clients-fournisseurs constitue l'objet de la théorie économique des relations verticales. Depuis les travaux séminaux de R. Coase, cette question est traitée en relation avec les frontières de la firme. Dans cet article, on appelle les principaux concepts proposés dans le cadre de cette problématique en soulignant qu'il n'existe pas, en présence d'investissements spécifiques dans un contexte d'incertitude et de contrats incomplets, de forme optimale a priori d'organisation des relations interfirmes. La confiance entre les partenaires constitue alors un des facteurs essentiels de la stabilisation des relations contractuelles de long terme. Dans les télécommunications, on retrouve aujourd'hui cette diversité des formes d'organisation des relations économiques entre opérateurs et in dustriels. L'environnement institutionnel (réglementation, objectifs de politique, d'indépendance nationale, etc.) a été et demeure le principal élément de structuration et d'évolution de ces partenariats conflictuels de longue durée qui se sont instaurés entre les opérateurs de réseaux et leurs fournisseurs clés.

 

VERTICAL RELATIONS : RECENT THEORETICAL DEVELOPMENTS AND LESSONS FOR TELECOMMUNICATIONS

Laurent Benzoni

The organization of client-supplier relations is the subject of the economic theory of vertical relations. Since R. Coase's seminal work, this issue has been dealt with in relation to the boundaries of firms. This article recalls the main concepts proposed in the context of this problematic. Lt stresses that, in the presence of specific investments in a context of uncertainty and incomplete contracts, an optimal a priori form of organizing inter-firm relations does not exit. Trust between partners is then one of the essential factors in stabilizing long-term contractual relations. In the telecommunications sector today, such diversity exists in the organization of economic relations between operators and industrialists. The institutionzl environment (regulations, industrial policy objectives, national independence, etc.) has been and remains the main element in the structuring and evolution of the these conflictual long-term partnerships which have been established between network operators and their main suppliers.

 

ÉVALUATION D'UN PROGRAMME PUBLIC DE RECHERCHE : LE CAS DE RACE

Geoffroy Dang-N'guyen

Dans les années 80, l'europessimisme ambiant a fait place à une attitude plus active en faveur de la constitution du marché commun. Le programme RACE illustre ce changement d'attitude. Il devait, en effet, permettre à la Commission européenne d'éliminer l'inefficacité de l'organisation du secteur des télécommunications qui reposait sur des monopoles publics supportant chacun leurs propres champions nationaux.

La commission voulait se débarrasser des inefficacités économiques (X et allocatives) de la R & D duplicative dans le domaine des télécommunications. RACE a éliminé en partie la duplication mais pas l'inefficacité X.

Le seul succès réel de RACE semble résider dans le développement des contacts entre les firmes européennes. Si ces contacts étaient l'objectif prioritaire de RACE, alors la coordination totale au sens d'ULPH n'était pas nécessaire. Une coordination simple aurait été suffisante.

L'approche coopérative adoptée par RACE a permis à l'industrie européenne de rester dans la compétition technologique sans lui conférer, toutefois, le rôle de leader.

 

ASSESSING PUBLIC SUPPORT FOR CO-OPERATIVE R&D : THE CASE 0F RACE

Geoffroy Dang-N'guyen

With the shift from "Europessimism" to a more proactive attitude towards the completion of the common market in the beginning of the 80s, attention was focused on the major drawback in the organization of telecommunications, i.e. public monopolies competitively supported their national champions. RACE was an attempt by the European Community to get rid of this system.

The programme did, to some extent, eliminate duplication, but not X inefficiency. Its only real achievement seems to have been the development of contacts among European firms. If this was the real goal of RACE, then full co-ordination in the sense of ULPH was not necessary. Simple co-ordination would have been sufficient.

The co-operative approach adopted with RACE enabled the European industry to stay afloat in a time of technological upheaval. It did not, however, enable this industry to take the leadership.

 

LE FEINT DU MONDE

François Jost

Le paradigme fiction-réalité, aujourd'hui au coeur de nombreux discours sur les médias, est peu efficace dès qu'il s'agit de l'appliquer à l'analyse des programmes télévisuels. C'est, d'abord, que cette opposition binaire ne rend pas compte des mélanges subtils du factuel, du fictif et du fictionnel, qui souvent coexistent dans un même document, mais c'est surtout qu'elle omet un troisième terme, opératoire pour les penser sous l'angle de la représentation, la feintise. Celle-ci se caractérise, notamment, par la difficulté, pour le téléspectateur, à faire le départ entre histoire inventée et témoignage.

De quelle façon un programme donne-t-il le sentiment du vécu ? C'est à répondre àcette question que s'emploie cet article à travers les différents types de feintise repérés dans ces histoires de Français, qui pourraient constituer une généalogie des reality-shows.

 

IDENTIFYING PRETENCE IN TV REALITY

François Jost

The fiction-reality paradigm, today the focus of much discourse on the media, is hardly effective when applied to the analysis of TV programmes. This binary opposition fails to take into account the subtle blend of factual, fictive and fictional often found in a single document. More importantly, it overlooks a third term whereby they could be seen from a representative point of view, i.e. pretence. The latter is characterized primarily by the difficulty, for the TV viewer, to differentiate between an invented and a true story.

In what ways does a programme give the feeling of reality? An answer to this question is sought through the different types of pretence identified in these Histoires de Français which could constitute a genealogy of reality shows.

 

FAMILLE ET TÉLÉVISION

Marie-Françoise Lévy

Cette étude porte sur les programmes de télévision qui prennent la famille pour sujet entre 1950 et 1986. Il s'agit de montrer quand, à quel rythme et sous quelles formes, la télévision française rend compte des transformations de la vie familiale et conjugale, d'une part, et des relations intergénérationnelles, d'autre part. La mise en oeuvre d'une périodisation permet ainsi de circonscrire et d'analyser les processus et les modes de participation de la télévision aux changements intervenus au sein de la famille. Elle contribue à s'interroger sur le rôle et la fonction de la télévision comme acteur du débat social. Ces sources, considérées comme objet d'histoire, éclairent, par ailleurs, les articulations fluctuantes du privé et du public et renseignent sur une histoire récente de l'intimité.

 

FAMILY AND TELEVISION

Marie-François Levy

This study focuses on television programmes on the family between 1950 and 1986. It shows relationships between the generations, on the one hand, and the time, pace and forms of French television' s account of transformations in family and conjugal life, on the other. The implementation of a periodization thus allows to circumscribe and analyse the processes and modes of participation of television in changes within the family. It contributes to reflection on the role and function of television as an actor in social debate. Moreover, these sources, considered as an historical subject, illuminated both the fluctuating articulation between public and private, and a recent history of intimacy.

 

RÉGIONS, RÉSEAUX ET FLUIDES : ANÉMIE ET TOPOLOGIE SOCIALE

Annemarie Mol et John Law

Cet article traite des présupposés topologiques qui encadrent la réalisation de la similitude et de la différence sociales. Il démontre que le social, au lieu d'exister en tant que type spatial unique, s'accomplit de façon récursive et topologiquement hétérogène. S'appuyant sur des recherches portant sur la manière dont des médecins tropicaux abordent l'anémie, il explore trois topologies sociales différentes. En premier lieu, il s'agit de « régions » dans lesquelles sont groupés des objets, chaque groupe étant entouré d'une frontière. Il s'agit, ensuite, de « réseaux » dans lesquels la distance est une fonction de relation entre les éléments, et la différence une question de variété relationnelle. Ces deux conceptions de l'espace sont d'ailleurs souvent mobilisées en théorie sociale. Toutefois, il existe d'autres types d'espace social et l'auteur examine le caractère éventuel d'un troisième, celui de « spatialité fluide ». Ici, les lieux ne sont ni démarqués par des frontières, ni liés par des relations stables ; au contraire, des entités peuvent être semblables ou divergentes selon leur localisation dans l'espace fluide et peuvent, en outre, se transformer sans créer de différence.

 

REGIONS, NETWORKS AND FLUIDS: ANAEMIA AND SOCIAL TOPOLOGY

Annemarie Mol and John Law

This paper considers the topological presuppositions that frame the realization of social similarity and difference. It argues that "the social" does not exist as a single spatial type, but rather is achieved in a recursive and topologically heterogeneous manner. Using material drawn from a study of the way in which tropical doctors handle anaemia, it explores three different social topologies. First, there are "regions" in which objects are clustered together with boundaries drawn around each cluster. Second, there are "networks" in which distance is a function of relations between elements, and difference a matter of relational variety. These two conceptions of space are often mobilized in social theory. There are, however, other kinds of social space, and the authors consider the possible character of a third, that of "fluid spatiality". Here, places are neither delineated by boundaries, nor lin ked through stable relations; instead, entities may be similar or dissimilar, depending on their location in fluid space. Moreover, they may transform themselves without creating any difference.


 

Traduction Liz LIBBRECHT